Így akadályozhatod meg, hogy a túl sok stressznek a tested és a lelked lássa kárát!

“Nem a stressz az, ami megöl bennünket,
hanem a stresszhez való hatékony alkalmazkodás
teszi lehetővé azt, hogy éljünk.” (Vaillant)

Mielőtt megnézzük azokat a reagálási módokat, amelyek azt a célt szolgálják, hogy megfékezze azt a feszültséget keltő hatást, ami a stressz-reakciót kiváltotta, idézzél fel egy olyan stresszhelyzetet, ami már megtörtént veled.

Gondolkozz el az alábbi kérdéseken! Neked akkor, hogy sikerült megoldani az ott kialakult helyzetet?

  • A stresszhelyzet mikor és hol történt, kivel történt és miért?
  • Mire gondoltam pont abban a helyzetben?
  • Mit éreztem akkor?
  • Mit tettem vagy mondtam?
  • Mi lett a helyzet kimenetele, viselkedésem következménye?
  • Mi a tanulság, mit tennék legközelebb

Most én is leírom azt a három ösztönös reakciót, amelyek segíthetnek a feszültség tüneteinek az enyhítésében. De a hangsúly most az ösztönös reakción van, ami lehet előnyös is ránk nézve, de lehet akár rossz hatással is (negatív reakciók esetén) testünkre és a kapcsolatainkra.

A három reakció lehet:

  • harc
  • menekülés
  • lefagyás

Harc: ilyenkor sokan agresszívvé és ellenségessé válnak, türelmük egyre kevesebb. Az emberek tűréshatára ebben az esetben elég alacsony és sokszor szélsőségesen is reagálnak a legkisebb ingerre.

Menekülés: Sokszor ezt az utat választja fizikai és lelki szinten is, aki a feszültség hatása alól akar kikerülni. Lelki szinten ilyenkor elfojtjuk a kellemetlen gondolatokat, álmodozunk és elveszítjük a koncentrációnkat.

Lefagyás: Ez egyfajta tehetetlenség érzése, amikor próbálunk a legészrevétlenebbek lenni, hogy ne keltsük fel a feszültséget okozó figyelmét. Ez a tehetetlenség egyes esetekben depresszióhoz is vezethet.

Stressz-reakcióink a feszültség csökkentésére többek között lehet még a túlzott étkezés, vagy ennek az ellenkezője, az étvágyunk csökkenése. De kihathat a szexuális életünkre is.

Napjainkban többen próbálkoznak különböző stresszcsökkentő módszerekkel. Olyanokkal is, ami függőséget okozhat (drog, alkohol, dohányzás) és káros hatással lehet a testre (tüdő, szív, máj, agysejtek, gyomor).

A stressz-reakcióknak azonban a káros hatásai mellett az előnyeit is érdemes megemlíteni.

A feszültség, az elhúzódó stressz árt a testünknek. Ilyenkor testünk jelez és számtalan tünet is azt mutatja (A stressz figyelmeztető jelei), hogy valami változás történik szervezetünkben. Ezek a változások sokszor fájdalommal járnak, amire általában az emberek igyekeznek megtalálni a legjobb választ, hogy megóvják magukat a súlyosabb betegségektől. Tehát a fájdalom ebben az esetben olyan “pozitív” jelzés is lehet mindenki számára, ami arra késztet, hogy odafigyeljünk jobban magunkra, változtassunk az eddigi életmódunkon, szokásainkon, esetleg viselkedésünkön.

Próbáljunk ki a végén egy gyakorlatot!

Ennek az írásnak az elején arra kértelek, hogy idézzél fel egy stresszhelyzetet és azt, hogy sikerült megoldanod?

 

Most arra kérlek, hogy idézzél fel olyan esetet, amikor elégedett voltál, mert sikeresen oldottál meg egy feszültséggel teli helyzetet. Ezt mind írd le jelen időben a következő kérdések segítségével!

  • Milyen nap van ma?
  • Hol vagy pontosan?
  • Kivel vagy?
  • Milyen színek vannak a környezetedben?
  • Milyen hangokat hallasz?
  • Milyen alakzatokat látsz?
  • Milyen illatokat érzel környezetedben?
  • Beszél valaki körülötted (milyen a hangja, milyen szavakat használ)?
  1. Emlékezzél vissza milyen érzéseket éltél át akkor és közben a tested ezekre az érzésekre, hogy reagál? Gondolatban éld át újra a jelenetet és az érzéseket
  2. Idézd fel az átélt sikerélményt, azt az örömöt, amit akkor éreztél.
  3. Meséld el a lehető legnagyobb részletességgel ezt az esetet egy barátodnak.
  4. Készíts magadnak egy kártya méretű lapot és írd rá azokat az állításokat, ami összefoglalja azokat a tapasztalatokat, amit a sikerélményt adó, de feszültséget megoldó helyzetből leszűrtél (pl. türelmes voltam, nem tudott felidegesíteni, magabiztos voltam, megfeleően tudtam képviselni érdekeimet, nem voltam sértő, de elmondtam amit akartam…)
  5. A következő hetekben tekints rá többször erre a kártyára és idézd fel újra az átélt érzéseket. Ennek hatására idővel kialakul az a modell, ami abban fog segíteni, hogy az emlékképeidre pozitív érzésekkel tudj reagálni.
  6. A fentebb leírt modellt olyan helyzetekben tudod majd alkalmazni, amikor úgy érzed, hogy a feszültség miatt az a helyzet megoldhatatlan.

Próbáld ki, mert megéri!

Amennyiben kiváncsi vagy a stresszcsökkentés módszereiről szóló ingyenes összefoglalónkra, görgess lentebb, mert ott tudod letölteni!

Köszönjük bizalmadat!

További stresszmentes szép napot kívánok! 🙂

HMJudit

Forrás: Gael Lindenfield-Dr.MV. Hatékony feszültségkezelés

 

 

Te is keresed a megoldást a stressz csökkentésére?

Szeretnéd megismerni milyen módszerek és technikák vannak a stresszre?

Kérünk add meg e-mail címedet és töltsd le

Stresszcsökkentés módszerei című

INGYENES ebook-ot!

Pin It on Pinterest

Share This